Art. 62
In scopul asigurarii conditiilor logistice necesare aplicarii intocmai a dispozitiilor legale privitoare la exercitarea dreptului de vot, precum si a conditiilor corespunzatoare pentru buna desfasurare a operatiunilor electorale, functioneaza Autoritatea Electorala Permanenta.
Art. 63
(1) Autoritatea Electorala Permanenta este o institutie administrativa autonoma cu personalitate juridica si cu competenta generala, care asigura aplicarea unitara, in intervalul dintre doua perioade electorale, a dispozitiilor legale privind organizarea si desfasurarea alegerilor sau a altor consultari cu caracter national sau local. Autoritatea Electorala Permanenta urmareste si sprijina dotarea sectiilor de votare cu logistica necesara, precum si realizarea operatiunilor specifice in intervalul dintre doua perioade electorale.
(2) In intelesul prezentului titlu, perioada electorala este intervalul de timp care incepe la data aducerii la cunostinta publica a zilei alegerilor si se incheie odata cu comunicarea oficiala a rezultatului scrutinului. Perioada electorala cuprinde intervalul de timp dintre data aducerii la cunostinta publica a zilei alegerilor si data inceperii campaniei electorale, campania electorala, desfasurarea efectiva a votarii, numararea si centralizarea voturilor, stabilirea rezultatului votarii, atribuirea mandatelor si publicarea rezultatului alegerilor in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(3) Autoritatea Electorala Permanenta este condusa de un presedinte, cu rang de ministru, ajutat de 2 vicepresedinti cu rang de secretar de stat.
(4) Presedintele este numit prin hotarare adoptata in sedinta comuna a Camerei Deputatilor si Senatului, la propunerea grupurilor parlamentare, dintre personalitatile cu pregatire si experienta in domeniul juridic sau administrativ. Este numit presedinte candidatul care intruneste majoritatea voturilor deputatilor si senatorilor.
(5) Presedintele este ajutat de 2 vicepresedinti cu rang de secretar de stat, unul numit de Presedintele Romaniei, iar celalalt de primul-ministru.
(6) Presedintele si vicepresedintii nu pot fi membri ai unui partid politic.
(7) Mandatul presedintelui si mandatele vicepresedintilor Autoritatii Electorale Permanente sunt de cate 8 ani si pot fi reinnoite o singura data.
(8) Mandatul presedintelui sau vicepresedintilor inceteaza in urmatoarele situatii:
a) expirarea mandatului;
b) demisie;
c) revocare;
d) deces.
(9) Presedintele si vicepresedintii pot fi revocati din functie, pentru motive temeinice, de catre autoritatile care i-au numit.
(10) Autoritatea Electorala Permanenta, cu avizul Ministerului Economiei si Finantelor, isi aproba proiectul de buget propriu, inaintea dezbaterii bugetului de stat, si il inainteaza Guvernului in vederea includerii lui in bugetul de stat. Includerea cheltuielilor de capital in bugetul propriu se face cu consultarea Guvernului.
(11) Presedintele Autoritatii Electorale Permanente este ordonator principal de credite. In indeplinirea atributiilor ce ii revin, presedintele emite ordine.
(12) Autoritatea Electorala Permanenta are un secretar general numit de primul-ministru pe baza de concurs, in conditiile legii.
(13) In lipsa presedintelui, atributiile acestuia sunt indeplinite de unul dintre vicepresedinti stabilit prin ordin.
Art. 64
(1) Autoritatea Electorala Permanenta are un aparat propriu de specialitate.
(2) Organizarea si functionarea aparatului propriu al Autoritatii Electorale Permanente, numarul de posturi, statutul personalului, atributiile acestuia si structura organizatorica se stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare, aprobat prin hotarare a birourilor permanente ale celor doua Camere ale Parlamentului, la propunerea Autoritatii Electorale Permanente. Personalul Autoritatii Electorale Permanente are acelasi statut cu personalul din aparatul celor doua Camere ale Parlamentului. La organizarea si functionarea aparatului propriu nu se aplica prevederile art. XVI din titlul III al cartii a II-a din Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Autoritatea Electorala Permanenta poate avea filiale regionale in fiecare dintre regiunile de dezvoltare. Infiintarea filialelor regionale, numarul de posturi, atributiile si raporturile acestora cu Autoritatea Electorala Permanenta se stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare a acesteia.
(4) Salarizarea personalului din aparatul de specialitate al Autoritatii Electorale Permanente se face la nivelul prevazut de lege pentru personalul din aparatul celor doua Camere ale Parlamentului.
Art. 65
(1) Autoritatea Electorala Permanenta exercita urmatoarele atributii principale in intervalul dintre doua perioade electorale:
a) elaboreaza propuneri privitoare la asigurarea logisticii necesare desfasurarii alegerilor, pe care le transmite spre insusire Guvernului si autoritatilor administratiei publice locale, si urmareste modul de indeplinire a propunerilor;
b) urmareste modul de stabilire a localurilor sectiilor de votare si a sediilor birourilor electorale;
c) urmareste si asigura realizarea din timp a dotarilor specifice sectiilor de votare: urne si cabine tipizate, stampile, tusiere, recipiente pentru transportul buletinelor de vot si altele asemenea; controleaza modul de pastrare a acestora intre perioadele electorale;
d) urmareste modul de asigurare a fondurilor necesare realizarii esalonate, din timp, a logisticii necesare desfasurarii procesului electoral;
e) elaboreaza sisteme de protectie a sectiilor de votare, a buletinelor de vot si a celorlalte documente si materiale specifice perioadei electorale;
f) monitorizeaza si controleaza modul de intocmire si actualizare a listelor electorale permanente si de pastrare a registrelor cuprinzand listele electorale permanente, precum si modul de efectuare a comunicarilor prevazute de lege si de operare a acestora, la timp, in listele electorale;
g) urmareste modul de intocmire si eliberare a cartilor de alegator, in concordanta cu listele electorale permanente;
h) urmareste si controleaza modul de asigurare a concordantei dintre continutul listelor electorale permanente existente la primarii si exemplarul aflat la judecatorii;
i) asigura, in limita competentelor sale, aplicarea unitara a dispozitiilor legale referitoare la organizarea alegerilor;
j) elaboreaza studii si propuneri vizand imbunatatirea sistemului electoral, pe care le da publicitatii si le prezinta autoritatilor publice, partidelor politice, precum si organizatiilor neguvernamentale interesate;
k) prezinta Parlamentului, in maximum 3 luni de la incheierea alegerilor pentru Camera Deputatilor si Senat, pentru Presedintele Romaniei si pentru autoritatile administratiei publice locale sau a unui referendum national, un raport asupra organizarii si desfasurarii alegerilor, respectiv a referendumului, cuprinzand referiri la participarea la scrutin, modul de desfasurare a acestuia, abaterile si neajunsurile, inclusiv de ordin legislativ, constatate si rezultatul consultarii. Raportul se da publicitatii sub forma unei Carti Albe;
l) elaboreaza materiale si programe de informare si instruire a alegatorilor asupra sistemului electoral romanesc si asupra respectarii deontologiei electorale si asigura popularizarea acestora;
m) elaboreaza programe specifice de instruire in materie electorala, pentru primarii si secretarii unitatilor administrativteritoriale, precum si pentru persoanele care pot deveni membri ai birourilor electorale, organizeaza desfasurarea acestor programe, impreuna cu Institutul National de Administratie si cu filialele regionale;
n) elaboreaza programe si stabileste reguli unitare privind exercitarea votului de catre persoanele nestiutoare de carte sau cu handicap si asigura popularizarea acestora;
o) elaboreaza proiectul bugetului propriu, care se aproba prin legea bugetului de stat;
p) intocmeste lista cu personalul de specialitate atestat de Institutul National de Statistica, care participa la centralizarea, prelucrarea datelor si constatarea rezultatelor alegerilor;
q) sprijina constituirea bazei materiale specifice sistemului informational la nivel national, necesar stabilirii rezultatelor alegerilor;
r) organizeaza licitatii in vederea selectionarii programelor de calculator care urmeaza a fi utilizate de Biroul Electoral Central pentru centralizarea rezultatelor votarii;
s) elaboreaza si supune Guvernului spre aprobare, impreuna cu Ministerul Internelor si Reformei Administrative, calendarul actiunilor din cuprinsul perioadei electorale;
s) elaboreaza si supune Guvernului spre aprobare, impreuna cu Ministerul Internelor si Reformei Administrative, proiectele de hotarari specifice bunei organizari si desfasurari a alegerilor;
t) elaboreaza proiecte de acte normative pentru imbunatatirea si perfectionarea sistemului electoral romanesc, pe care le supune Guvernului spre analiza si exercitare a dreptului de initiativa legislativa;
t) prezinta Guvernului spre aprobare, impreuna cu Ministerul Economiei si Finantelor si Ministerul Internelor si Reformei Administrative, proiectul hotararii Guvernului privind aprobarea cheltuielilor necesare pentru organizarea si desfasurarea alegerilor; hotararea se aproba in termen de cel mult 5 zile de la aducerea la cunostinta publica a zilei alegerilor;
u) certifica spre neschimbare, cu 10 zile inainte de data alegerilor, programele de calculator selectionate in urma licitatiei organizate potrivit prevederilor legale in vigoare si le pune la dispozitie partidelor inscrise in competitia electorala, la cererea acestora;
v) tine evidenta comunelor, oraselor, municipiilor si sectoarelor municipiului Bucuresti in care sunt vacante posturile de primar sau in care au fost dizolvate consiliile locale si face propuneri Guvernului pentru stabilirea datei de organizare si desfasurare a noilor alegeri;
x) sprijina organizarea si desfasurarea alegerilor partiale.
(2) Autoritatea Electorala Permanenta prezinta Parlamentului anual un raport asupra activitatii sale.
(3) Autoritatea Electorala Permanenta indeplineste orice alte atributii prevazute de lege.
(4) In indeplinirea atributiilor sale, Autoritatea Electorala Permanenta adopta decizii, hotarari si instructiuni, care se semneaza de presedinte si se contrasemneaza de vicepresedinti. Hotararile Autoritatii Electorale Permanente se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si sunt obligatorii pentru toate organismele si autoritatile cu atributii electorale.
vineri, 15 august 2008
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu