vineri, 15 august 2008

Legea votului uninominal - Capitolul 4 - Registrul electoral, listele electorale si cartile de alegator

SECTIUNEA 1 Registrul electoral

Art. 22
(1) Registrul electoral reprezinta o baza de date centralizata in care sunt inscrisi toti cetatenii romani, inclusiv cei cu domiciliul in strainatate, care au implinit varsta de 18 ani, cu drept de vot. Inregistrarea cetatenilor cu domiciliul in strainatate se va face pe baza evidentei existente la Directia generala de pasapoarte din cadrul Ministerului Internelor si Reformei Administrative, utilizate la eliberarea pasapoartelor de tip CRDS.
(2) Registrul electoral pentru cetatenii romani cu domiciliul in Romania este structurat pe judete, municipii, orase, comune, iar pentru cei cu domiciliul in strainatate, pe tari si localitati.
(3) Autoritatea Electorala Permanenta intocmeste, pastreaza si actualizeaza in permanenta, pana la data de 31 martie a fiecarui an, Registrul electoral. La nivelul fiecarui judet si sector al municipiului Bucuresti, Registrul electoral care cuprinde alegatorii cu domiciliul sau resedinta pe teritoriului unitatii administrativ-teritoriale este pastrat si actualizat de catre biroul teritorial al Autoritatii Electorale Permanente.
(4) Centrul National de Administrare a Bazelor de Date privind Evidenta Persoanelor, precum si Directia generala de pasapoarte din cadrul Ministerului Internelor si Reformei Administrative pun la dispozitia Autoritatii Electorale Permanente datele si informatiile necesare intocmirii si actualizarii Registrului electoral.
(5) Datele care se inscriu in Registrul electoral pentru fiecare alegator sunt urmatoarele:
a) data nasterii;
b) codul numeric personal;
c) tara in care isi are domiciliul sau resedinta;
d) adresa de domiciliu;
e) adresa de resedinta;
f) seria si numarul cartii de alegator;
g) seria si numarul actului de identitate.
(6) Odata inscris in Registrul electoral cu adresa de domiciliu, alegatorul poate sa adreseze Autoritatii Electorale Permanente o cerere pentru inscrierea sa cu adresa de resedinta.
(7) Cetatenii romani cu domiciliul sau resedinta in strainatate, precum si cetatenii romani cu domiciliul in tara aflati temporar in strainatate, la cererea lor, se inscriu in Registrul electoral cu datele corespunzatoare ultimei adrese de domiciliu sau de resedinta.

Art. 23
(1) Persoanele decedate se radiaza din Registrul electoral, la sesizarea serviciului public comunitar de evidenta a populatiei, in termen de 24 de ore.
(2) Persoanele care si-au pierdut cetatenia romana se radiaza din Registrul electoral, pe baza comunicarii Ministerului Justitiei, in termen de 24 de ore de la primirea acesteia.
(3) Persoanele care au pierdut drepturile electorale se radiaza din Registrul electoral, la sesizarea serviciului public comunitar de evidenta a populatiei, in termen de 24 de ore.

Art. 24
(1) Datele si informatiile continute in Registrul electoral sunt destinate exclusiv proceselor electorale.
(2) Orice persoana inscrisa in Registrul electoral poate solicita informatii numai cu privire la datele personale care sunt continute in acesta.
(3) Intampinarile impotriva omisiunilor, a inscrierilor gresite si a oricaror erori din Registrul electoral se fac la biroul teritorial judetean al Autoritatii Electorale Permanente competent, acesta fiind obligat sa se pronunte, prin dispozitie, in cel mult 3 zile de la inregistrare.
(4) Contestatiile impotriva dispozitiilor date se solutioneaza, in cel mult 3 zile de la inregistrare, de catre judecatoria in a carei raza teritoriala domiciliaza alegatorul. SECTIUNEA a 2-a Listele electorale

Art. 25
Listele electorale cuprind cetatenii cu drept de vot inscrisi in Registrul electoral. Ele sunt permanente sau suplimentare.

Art. 26
(1) Listele electorale permanente pentru subdiviziunile administrativ-teritoriale de pe teritoriul national se intocmesc de catre primarul comunei, orasului sau municipiului ori al sectorului municipiului Bucuresti, dupa caz, pe baza datelor si informatiilor cuprinse in Registrul electoral si comunicate primarului de catre biroul teritorial al Autoritatii Electorale Permanente care functioneaza la nivelul judetului pe teritoriul caruia se afla localitatea. Listele electorale permanente ce cuprind cetatenii romani cu domiciliul sau resedinta in strainatate se intocmesc de catre Autoritatea Electorala Permanenta si vor sta la baza delimitarii sectiilor de votare ce vor fi organizate in strainatate.
(2) Listele electorale permanente se intocmesc pe localitati si cuprind pe toti cetatenii cu drept de vot care domiciliaza in localitatea pentru care ele au fost intocmite.
(3) Listele electorale permanente se intocmesc la comune, pe sate si, dupa caz, strazi, iar la orase, municipii si subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiilor, pe strazi si, dupa caz, blocuri.
(4) Listele electorale permanente vor cuprinde, in ordinea numarului imobilelor in care locuiesc alegatorii, numele si prenumele, domiciliul acestora, codul numeric personal, seria si numarul actului de identitate, seria si numarul cartii de alegator, numarul circumscriptiei electorale pentru fiecare tip de scrutin, sau, dupa caz, al colegiului uninominal si numarul sectiei de votare.
(5) Listele electorale permanente se intocmesc in 3 exemplare oficiale, se semneaza de primar si de secretarul unitatii administrativ-teritoriale si se pastreaza in 3 registre speciale cu file detasabile, din care unul de secretarul unitatii administrativ-teritoriale, unul de judecatoria in a carei raza teritoriala se afla localitatea pentru care au fost intocmite si unul de Autoritatea Electorala Permanenta.
(6) Listele electorale se intocmesc si se fac publice pana cel tarziu cu 45 de zile inaintea zilei alegerilor.
(7) Alegatorii au dreptul sa verifice inscrierea in listele electorale. Intampinarile impotriva omisiunilor, a inscrierilor gresite si a oricaror erori din liste se fac la primarul localitatii sau la reprezentanta diplomatica, aceasta fiind obligata sa se pronunte, prin dispozitie, in cel mult 3 zile de la inregistrare.
(8) Contestatiile impotriva dispozitiilor date se depun in termen de 5 zile de la comunicare si se solutioneaza, in cel mult 3 zile de la inregistrare, de catre judecatoria in a carei raza teritoriala domiciliaza alegatorul. Pentru circumscriptia electorala pentru romanii cu domiciliul in afara tarii contestatiile se depun la Tribunalul Bucuresti.
(9) Primarul sau membrul desemnat al reprezentantelor diplomatice este obligat sa comunice judecatoriei si Autoritatii Electorale Permanente orice modificare in listele electorale.
(10) Doua copii ale exemplarului oficial al listei electorale permanente pastrat de secretarul unitatii administrativ-teritoriale sau la sediul misiunii diplomatice, conform art. 20 lit. a), vor fi inaintate birourilor electorale ale sectiilor de votare, prin grija primarului sau a unei persoane desemnate de seful misiunii diplomatice, in termen de 24 de ore de la constituirea acestora.
(11) Modificarile intervenite dupa trimiterea copiilor de pe listele electorale permanente se comunica judecatoriei si biroului electoral al sectiei de votare in termen de 24 de ore.

Art. 27
(1) Listele electorale suplimentare se intocmesc in cazurile prevazute de prezentul titlu si vor cuprinde elementele prevazute la art. 26 alin. (4). Listele se semneaza de presedintele biroului electoral al sectiei de votare unde au fost intocmite.
(2) In lista electorala suplimentara vor fi trecute, de catre presedintele biroului electoral al sectiei de votare, persoanele care se prezinta la vot si fac dovada ca domiciliaza pe raza sectiei de votare respective, insa au fost omise din lista. Persoanele respective pot vota numai in baza actului de identitate si a cartii de alegator.
(3) Intampinarile formulate cu privire la listele suplimentare se solutioneaza de catre biroul electoral al sectiei de votare, prin hotarare. SECTIUNEA a 3-a Cartile de alegator

Art. 28
(1) Exercitarea dreptului de vot in alegeri se face numai pe baza actului de identitate si a cartii de alegator, eliberata in conditiile prezentului titlu. Cetatenii romani cu domiciliul sau resedinta in strainatate pot vota si fara carte de alegator.
(2) Modelul cartii de alegator va fi stabilit prin hotarare a Guvernului in termen de 30 zile de la intrarea in vigoare a prezentului titlu.
(3) Cartea de alegator se intocmeste de catre serviciile publice comunitare de evidenta a persoanelor.
(4) Eliberarea cartii de alegator se face pe baza actului de identitate, numai catre titular si sub semnatura acestuia, de catre serviciile publice comunitare de evidenta a persoanelor.
(5) Serviciile publice comunitare de evidenta a persoanelor vor indeplini obligatiile ce le revin conform alin. (3) si (4), in colaborare cu Autoritatea Electorala Permanenta, si pentru cetatenii romani cu domiciliul sau resedinta in strainatate.
(6) Eliberarea cartii de alegator neridicate poate fi efectuata numai catre titular si sub semnatura acestuia si de catre biroul electoral al sectiei de votare, in ziua votarii, alegatorilor care, pana in acea zi, nu si-au ridicat cartea de alegator de la serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor, pe baza actului de identitate.
(7) Domiciliul se dovedeste numai cu actul de identitate.
(8) Un alegator nu poate primi decat o singura carte de alegator.
(9) Intampinarile si contestatiile privind intocmirea sau eliberarea cartilor de alegator se fac catre serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor care le va solutiona in termen de 3 zile.
(10) Cartile de alegator sunt permanente si valabile pentru toate tipurile de alegeri, potrivit numarului de scrutine prevazut in cuprinsul lor, si se elibereaza alegatorilor inscrisi in Registrul electoral.
(11) Cartea de alegator se pastreaza si se foloseste numai de catre titular.
(12) In cazul pierderii sau distrugerii cartii de alegator, indiferent de motiv, se poate elibera un duplicat de catre serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor.
(13) Eliberarea duplicatului se face la cererea titularului si pe raspunderea acestuia. Originalul declarat pierdut sau distrus este nul de drept.
(14) Cartea de alegator a persoanei care este radiata din Registrul electoral este nula de drept. Autoritatea Electorala Permanenta va asigura informarea serviciilor publice comunitare de evidenta a persoanelor, a primarilor, a misiunilor diplomatice si a birourilor electorale ale sectiilor de votare asupra numelor cetatenilor ale caror carti de alegator devin nule de drept.

0 comentarii: